Projecte Perfils
La desena edició del Projecte Perfils està en marxa als centres d'educació secundària de la Mancomunitat La Plana. Es tracta d'un projecte educatiu impulsat pel Pla de Convivència de la Unitat de Ciutadania de l'Àrea de Serveis Socials de la Mancomunitat, centrat en la
interculturalitat i el coneixement de la diversitat cultural al territori i amb l'objectiu d'apropar el fet migratori al jovent.
Enguany s'adreça a alumnes de 2n de secundària dins de l'àrea de Ciències socials en el cas de l'Escola Vedruna de Tona i de l'INS Taradell i a alumnes de 3r d'ESO dins l'assignatura de socials o cultura i valors ètics en el cas de l'INS Tona. Fa uns dies que ha conclòs la primera fase del projecte que consta d'un treball a les aules a través de xerrades i tallers per explicar a l'alumnat que participa a l'edició d'enguany les causes
i les conseqüències de la immigració, els prejudicis i els estereotips.
La segona fase, que distingeix aquest projecte dels altres, seran les entrevistes que els nois i noies fan a persones que han experimentat un procés migratori i que són enregistrades en vídeo i editades. L'any passat es van fer una cinquantena d'entrevistes que se sumen a les que s'han anat fent els darrers 10 anys. Molts d'ells es poden veure al canal de YouTube MANCOPLANA.
Gràcies a aquest projecte els joves descobreixen de primera mà un món que tenien a tocar, i s'hi acosten des d'una vessant reflexiva i humana, que els deixa l'empremta d'un canvi en la mirada respecte la diversitat present a la nostra societat. Durant el desenvolupament del projecte hi intervenen quatre professionals: la professora o professor de l'alumnat, el tècnic de convivència de la Mancomunitat La Plana que coordina i lidera el projecte, un professional d'origen estranger que fa una de les xerrades i una professional en el camp audiovisual, responsable de l'enregistrament de les entrevistes i del muntatge final.
El projecte s'inicia amb una xerrada de presentació del projecte i una sessió temàtica de com fer una entrevista i més endavant tenen lloc les xerrades/tallers i dinàmiques entorn les dades i causes socials, demogràfiques i econòmiques del fet migratori, com també entorn els estereotips, prejudicis i rumors que hi ha entorn la immigració.
Així mateix, els i les alumnes, organitzats en grups de 4 a 5, escullen i contacten amb una persona que ha emigrat del seu país d'origen i , després de preparar una entrevista a la mateixa aula, l'entrevisten fora de l'horari escolar acompanyats per la professional que les enregistrades en
format audiovisual.
El treball conclou amb el visionat dels vídeos a cada una de les aules on s'aprofita per fer una xerrada – col·loqui per posar en comú tot allò que han après del fet migratori, de les persones que han conegut i els seus països d'origen.
Enguany en motiu del 10è aniversari està previst fer una cloenda extraordinària abans de l'estiu amb alguna sorpresa.