El Festival Taradell Negre 2025 arriba a la 4a edició consolidat
L'organitza la Biblioteca Antoni Pladevall i Font amb Núria Martínez de comissària
El Festival Taradell Negre, dedicat a la novel·la negra en català, celebrarà la quarta edició els pròxims 4 i 5 d'abril a Can Costa Centre Cultural. Organitzat per la Biblioteca Antoni Pladevall i Font, amb el suport de l'Ajuntament de Taradell, té a l'escriptora taradellenca Núria Martínez com a comissària. La presentació es va fer aquests dimarts a la Biblioteca amb la directora, Eva Leucó; la Regidora de Cultura, Míriam Martínez i la comissària, Núria Martínez que van mostrar la seva satisfacció pel camí recorregut.

Aquest any, el festival presentarà més d'una vintena d'autors i autores i un total de nou taules rodones, totes amb un fil conductor comú: els llibres de la col·lecció “La negra” de l'editorial La Magrana. Els assistents podran gaudir de xerrades, presentacions de llibres, tallers, clubs de lectura i taules rodones que abordaran diferents vessants del gènere de la novel·la negra.
Un dels aspectes destacats d'aquesta edició és l'enfocament en el territori. Taradell Negre vol valorar la creació literària local i la llengua catalana, reafirmant-se com el primer festival de novel·la negra en català de la Catalunya Central. A més, el festival continua consolidant els vincles amb la cultura local i dóna visibilitat a autors i autores catalans d'aquest gènere literari.
A banda de les activitats centrals del 4 i 5 d'abril, també es realitzaran activitats prèvies. Entre elles destaca el divendres 28 de març la xerrada “Crim i justícia” amb la jutgessa Graziella Moreno, que aportarà un punt de vista professional i real sobre les investigacions criminals. Així mateix, es realitzaran clubs de lectura i tallers experimentals com el de "Del perfum al crim” a càrrec d'Esther Solans, des del Parc de les Olors municipal.

Les escoles també seran protagonistes del Festival, amb propostes com el taller d'enigmes, on els alumnes hauran d'esbrinar misteris intrigants. Per als estudiants de l'Institut, s'ha preparat un taller de còmic de gènere negre a càrrec d'Adrià Turina. Un altre dels moments destacats serà l'Slam Literari, un apassionant i esperat concurs d'escriptura en directe que es durà a terme amb els alumnes de 3r d'ESO de l'Institut de Taradell. Els concursants rebran una imatge amb la qual hauran de començar a escriure en un temps limitat de 4 minuts.
Com a novetat d'aquesta quarta edició hi ha l'activitat de tancament de les prèvies: "El Combat Literari", on els participants assumiran els rols de policies i criminals i defensaran els casos proposats des de la seva posició. A més, el públic tindrà l'última paraula, ja que votarà a mà alçada la millor defensa.
Finalment, cal recordar que aquesta edició torna a comptar amb els "Tastets Negres", on des del 15 de febrer i fins al 8 d'abril, 12 establiments adherits a l'ABT (Associació de Botiguers de Taradell) ofereixen productes exclusius inspirats en el festival en una experiència gastrocultural. Tothom qui degusti aquests tastets negres i completi la targeta amb sis caselles, entrarà en el sorteig d'un menú i d'un esmorzar per a dues persones.
