40 anys de les primeres eleccions municipals democràtiques

Dimecres, 03/04/2019

El 3 d'abril de 1979 va ser la primera vegada que els vilatans de Taradell van poder escollir, de forma democràtica, el seu alcalde i regidors.

A les eleccions, en una campanya electoral molt intensa i problemàtica, s'hi van presentar dues candidatures. La de Demòcrates Units de Taradell, que estava formada per Aman Barfull, Joan Coll, Lluís Autonell, Joan Sánchez, Miquel Vallmitjana, Joan Soler, Ramon Picañol, Pere Arumí, Jordi Pratdesaba, Josep Pla, Joan Roma, Antoni Rovira i Xavier Verdaguer, i la candidatura d'Agrupament Democràtic d'Independents de Taradell, amb Joan Reig, Josep Codina, Josep Bosch, Francesc Xavier Albert, Jaume Homs, Jona Codina, Ramon Sala, Jaume Soler, Lluís Plana, Jaume Juvany, Francesc Pascual, Miquel Albó i Josep Casanovas.

El primer alcalde democràtic de Taradell va ser Joan Reig. Encapçalava l'Agrupament Democràtic, que va aconseguir un total de set regidors i 1.290 vots (59'97%) per davant dels quatre que van aconseguir Demòcrates Units de Taradell - Independents amb 839 vots i 39'01%. En aquestes primeres eleccions, l'any 1979, 2.683 electors estaven citats a les urnes. Hi va haver 2.179 vots, 504 abstencions (18'78%), 22 vots blancs i 28 de nuls.

Eleccions-1979-1.jpg

Els regidors d'aquesta primera legislatura que va encapçalar Reig van ser Josep Codina, Josep Bosch, Francesc X. Albert, Jaume Homs, Joan Codina, Ramon Sala i Lluís Plana. Aquest últim va substituir a Homs a mitja legislatura. Els quatre regidors de Demòcrates Units de Taradell van ser Aman Barfull, Joan Coll, Lluís Autonell i Joan Sánchez. Miquel Vallmitjana va entrar a mitja legislatura en el lloc d'Autonell.

 

Eleccions-1979-2.jpg

Eleccions-1979-3.jpg

Salutació de Joan Reig en el butlletí municipal núm. 0 (1979)

Aprofito l'avinentesa d'aquest butlletí d'informació per adreçar públicament una cordial salutació a tots els taradellencs. Foren molts i diversos els sentiments que m'ocuparen l'esperit després de les eleccions. En primer lloc, una íntima satisfacció que es traduïa en una responsabilitat que em queia sobre i un cert neguit davant les moltes dificultats. Confesso que la il·lusió ha anat en augment però que la por de no saber enfrontar-me amb la deguda energia a les dificultats també ha anat creixent.

Tinc però confiança no en mi mateix sinó en tots vosaltres. Els companys de Consistori sabem que no estarem sols en la tasca que ens heu encomanat. Volem el vostre ajut i esperem la vostra crítica. Quan els errors es produeixin, critiqueu-los durament sense pietat, però feu-ho convençuts que són fruit d'una mala decisió i mai d'una mala voluntat.

Voldria que després de la campanya electoral (primera campanya en la que vàrem aprendre a exercir la democràcia) deixéssim de banda tota mena de personalismes i malentesos que ens feren sofrir. Espero de tots que la il·lusió pel canvi de veritat prevalgui contra tot altre sentiment. Les paraules dites amb una molt concreta intenció i interpretades en una altra intenció, ja no hi són. Aquells que considerava continuistes han demostrat que la il·lusió pel treball és semblant a la meva. És l'hora de de la feina, amics, i és el treball que ens definirà; és la feina feta que dirà qui és qui i què és cadascú.

He de dir que la il·lusió de treballar en bé del poble malgrat les crisis i nervis de tot començament es manté intacte. Hem entrat en un procés nou i no sempre és fàcil engegar la màquina llarg temps rovellada. Estem aprenent moltes coses; l'exercici de governant no és tasca fàcil; organitzar i posar en marxa tot un Ajuntament en la democràcia, és un treball molt dur que demana, per part de tots, deixar al marge els fets personals i dirigir-nos sense reserves per un camí de construcció i creació.

Voldria, com a Batlle de Taradell, que tots oblidéssim els prejudicis comuns, els rancors, disputes i acusacions mútues fetes en la crispació d'una campanya. És l'hora de fer feina i la confiança en les persones és primordial. Proclamo, en aquest sentit, la meva confiança plena en els deu homes que integren el nostre Ajuntament.

Cal endegar un programa, fer realitat allò que teníem el propòsit de fer. No podem afluixar gens ni mica en tot allò que fa referència al programa a realitzar. Serem en aquest punt inflexibles ja que la nostra força ens ve de la vostra confiança. El lema de la campanya: Claredat, canvi i unió el tindré sempre molt present en la meva actuació personal. Si alguna vegada oblidés algun d'aquests punts, us demano que m'ho recordeu amb exigència.

Assagem seriosament una gestió municipal democràtica i sé que això no és gens fàcil. Els problemes acumulats són molts. Des d'aquestes ratlles demano a tots, una vegada més, la vostra ajuda. Necessitem persones que vulguin treballar en el bé pel poble i en el lloc que ells  creguin que ho poden fer. No em digueu que no en sabeu o que no teniu temps perquè això mateix us podríem dir tots els qui ara som a l'Ajuntament.

Aquella claredat de que us parlava, suposa informació, lliure circulació d'idees i actituds, sempre amb un respecte immens per aquells que no pensen igual que nosaltres. Claredat suposa fermesa en les conviccions i defensar-les amb tota noblesa, aferrissadament. Claredat suposa l'acceptació de les crítiques, tenir-les en compte, prestar-se sempre al diàleg amb tothom i no menysprear mai una opinió.

Aquelles idees de canvi exposades durant els dies pre-electorals estan ja en marxa. Us demano paciència per a veure'n els fruits, ja que la pressa no ha estat mai bona consellera. Són molts els projectes en estudi i espero que ben aviat podrem realitzar-los.

En allò que fa referència a la unió, crec que he demostrat a bastament el meu interès en unir el poble. Espero de la maduresa de tots que tinguem suficient força per anar resolent totes les possibles divergències.

És ferm el nostre propòsit per a complir el programa de gestió municipal. En un altre punt d'aquest mateix butlletí veureu comentat l'organigrama de funcions encomanades a cada regidor. Respectiu sempre l'àrea assignada a cadascun i així descentralitzarem la gestió i la farem més fàcil i operativa.

Amics taradellencs, per avui res més Ocasions tindrem per al diàleg. A tots vosaltres, gràcies per la vostra confiança; ajudeu-me a fer-me digne de la mateixa.

Joan Reig, batlle